Weerhaakloze haken en fijnmazig leefnet

Woensdag, 22 april 2015

Hierbij een belangrijke mededeling omtrent het gebruik van weerhaakloze haken en fijnmazige leefnetten.

Het bestuur heeft besloten dat het dit jaar verplicht is om bij wedstrijden op vijver 't Nilantsven op de Saller alleen met weerhaakloze haken (weerhaak plat knijpen volstaat ook) te vissen en dat er enkel nog gebruikt mag worden gemaakt van fijnmazige leefnetten, dus geen riviernetten. De reden hiervoor is simpel, het welzijn van de vissen! Met name de karpers en kruiskarpers blijven namelijk te vaak vastzitten met hun vinnen in een grofmazig net, met alle nare gevolgen van dien. Om dit te voorkomen worden fijnmazige leefnetten bij de wedstrijden op De Saller verplicht.

Voorbeeld van een fijnmazig leefnet.

Hetzelfde geldt voor de haken. Haken met een weerhaak beschadigen de bek van de vis met name bij het onthaken. De meeste vissers kennen het fenomeen "papegaaiebek", dit willen wij bij onze vissen dus voorkomen! Bij juist gebruik van weerhaakloze haken (of platgeknepen weerhaak) zul je zeker niet meer vis verspelen zoals velen denken, het is een kwestie van altijd spanning op de lijn te houden.

Een vis met een papegaaienbek.

Tijdens de eerste wedstrijden zullen een aantal leden extra leefnetten meenemen die gebruikt kunnen worden door degene die nog niet in de gelegenheid zijn geweest om een fijnmazig leefnet aan te schaffen.